Moje recenze

Rudá volavka

2. dubna 2018 v 17:33 | Lindsey
"Baletky, které musí předčasně ukončit svou kariéru, to nemají jednoduché. Celý svůj život do té chvíle věnovaly jen tanci a jejich příprava na skutečný život není dokonalá. Až na maximální sebekázeň a vůli dohnanou až do krajnosti. Bývalá primabalerína Dominika Jegorovová navíc žije v dnešním Rusku a se svou matkou čelí bezútěšné a nejisté budoucnosti. Díky tomu se stává snadnou kořistí ruské tajné zpravodajské služby a dostává se do jejího kurzu, v němž školí "volavky". Zde probíhá tvrdý výcvik, jehož cílem je naučit své "žákyně", aby v roli profesionálních svůdnic využívaly své tělo a mysl jako dokonalé zbraně. Po ukončení zvráceného a sadistického tréninku je Dominika jako nejnebezpečnější volavka nasazena na Nathaniela Nashe, důstojníka CIA, který řídí jednoho z nejdůležitějších špiónů v Rusku. Dominika s Nathanielem vede souboj silných vůlí plný špionských triků, nedůvěry, ale především vnitřně bojují s nevyhnutelnou vzájemnou touhou. Dokáže ji Nathaniel přesvědčit, že je právě on tou jedinou osobou, které může věřit?"

Když jsme během angličtiny řešili téma pracovních porad a ochoty mužů naslouchat názorům žen, dostali jsme se i na způsob, jakým obě pohlaví komunikují. Náš učitel tehdy řekl jednu krásnou věc, která, ať už jsme si to ochotni přiznat či nikoliv, nese v sobě hodně pravdy - muži komunikují, aby sdělili svůj názor, ženy proto, aby ho zjistili. A právě proto píšu i já tuto recenzi. Na Rudou volavku jsem se těšila z mnoha důvodů - zajímavý děj, působivý trailer... a ano, Jennifer Lawrence v mém netrpělivém očekávání sehrála svoji roli. Nakonec jsem však ke svému překvapení z kina odcházela bez jakýchkoliv pocitů. Žádná radost, zklamání, prostě nic. A to i přesto, že Rudá volavka je po řemeslné stránce zvládnutá naprosto výborně, obsahuje několik opravdu šokujících momentů a dokáže vám nahnat husí kůži. V této recenzi bych tedy ráda přišla na to, kde nastala chyba.

Rudá volavka disponuje velice zajímavým námětem a ukazuje všechny ty malé či větší bitvy mezi jednotlivými zeměmi jedinečným úhledem pohledu. Jak se i docela obyčejná a (relativně) nezajímavá holka dokáže dostat do středu dění a stává se loutkou mocných. Anebo jí snad byla vždy? Jak film ubíhá, dojde vám, že odpověď je tady zcela jasná. Protože kdykoliv se vymaníte ze stáda tupých oveček, vždy následuje trest, který vás srazí na kolena. Při scéně, kdy byla Dominika trestána za to, že se bránila spolužákovi, mi bylo opravdu úzko a toužila jsem se vrátit domů ke svému milujícímu snoubenci. Scén, které ve vás budou vzbuzovat tyto pocity, se ve filmu najde poměrně dost (především v první polovině), jenže nakonec bohužel vyzní úplně naprázdno, jelikož se vlastně nemáte o koho bát. To, že se z Dominiky stává ledová královna po "škole pro kurvy" (její slova), je pochopitelné, ale ona tak působí od samého začátku a vy si tak k ní nemáte šanci najít cestu. Protože křehkou baletku, která hned v úvodu brutálně zmlátí hůlkou dva lidi, je opravdu těžké pochopit. Na jednu stranu je tu žena, která se stará o nemocnou matku a žije baletem, a na druhou stranu se dokáže poměrně rychle vyrovnat se znásilněním, smrtí a zcela zásadním obratem v jejím životě. A tak atmosféra tajemna, která jí po celý film obklopuje, a má napomoci i k "šokujícímu" závěru, vyznívá zcela prázdně. Což je velká škoda. Protože jestli něčím Jennifer Lawrence oplývá, pak je to charisma, a díky absenci jakéhokoliv náznaku charakteru jej nemá šanci posunout na vyšší úroveň. Ostatní postavy jsou pak víceménně fajn a herci odvádějí kvalitní práci, ale to je asi tak vše. Každý si tu hrabe na vlastním písečku, odehraje svoji povinnou část a tím vše končí. O nějakých hlubších pohnutkách nebo vzájemných interakcích se mluvit bohužel nedá.
To, co Volavka postrádá u postav, to bohatě vynahrazuje po stránce řemeslné. Jak jsem již výše zmínila, scény jsou opravdu kvalitně natočené a ponurá atmosféra z nich doslova dýchá. Postupem filmu však těchto scén znatelně ubývá a projevuje se pokulhávající logika, která vyvrcholí těžko uvěřitelným finále. Čímž se opět dostáváme k nedostatkům filmu. V jedné recenzi jsem četla názor, že jediné štěstí Dominiky je, že její soupeři jsou tak hloupí. S čímž musím souhlasit a znovu odkázat na problém s nepříliš propracovanými postavami, který naprosto potápí veškeré přednosti filmu.

Ačkoliv to tak nevypadá, celkově bych řekla, že Rudá volavka představuje kvalitně odvedenou práci. Úžasné kulisy, kostýmy a mrazivě upřímné scény dokreslují skvěle vykonstruovanou představu světa, ve kterém jste pouze loutkou mocných. Tísnivá atmosféra ze snímku jen dýchá, avšak to vše se nakonec nemilosrdně roztříští o ledovou stěnu obklopující Dominiku. Přidejte i poněkud naivní závěr, který bohužel nedokáže patřičně vyznít, a máte kvalitně odvedený film, který dokáže zaujmout, avšak i přesto však budete odcházet z kina bez jakéhokoliv hlubšího zážitku. Bohužel.

• KNIŽNÍ PŘEDLOHA » Jason Matthews • Rudá volavka
• TRAILERY » OFFICIAL TRAILER

Red Sparrow by SeyHL

Resident Evil: Poslední kapitola

29. ledna 2017 v 1:22 | Lindsey
"Film přímo navazuje na události snímku Resident Evil: Odveta. Alice (Milla Jovovich) jako jediná přežije klíčový střet s nemrtvými, který měl rozhodnout o osudu lidstva. Nyní se Alice musí vrátit tam, kde celá katastrofa začala - do podzemního komplexu Hive v Raccoon City, kde společnost Umbrella Corporation hromadí své síly a chystá finální útok proti posledním hrstkám lidí, kterým se apokalypsu dosud podařilo přežít."

Na začátek bych pronesla jednu poznámku, která vám dá celkem jasnou představu, v jakém duchu se ponese následující recenze... miluju zombíky. Vlastně apokalypsy celkově. Jenže... zombíci jsou prostě srdcová záležitost. A přes ně jsem jsem se dostala k sérii Resident Evil. Ano, vím, že je to logické, já ovšem teprve před pár měsíci zjistila, o čem přesně Resident Evil je. Do té doby jsem viděla pouze několik scén a na obecné úrovni věděla něco o příšerách. Když jsem později zjistila, že se jedná o zombíky, tak jsem s přítelem shlédla celou sérii a byla naprosto nadšená, především z prvního dílu. Víte, existuje mnoho "kvalitnějších" filmů a seriálů se zombie tématikou, jenž často se objevuje jistý nešvar a sice... dobře, máme zombie, svět je v háji, lidstvo téměř zemřelo, jenže... odkud se přesně ta nákaza vzala? A právě tuto otázku není ve většině případů bohužel možné zodpovědět. A právě proto mi tak učaroval Resident Evil. Čert vem řazení filmu do béčkové kategorie... mně se prostě líbí a basta! Právě proto jsem se tak moc těšila na poslední díl. Poslední dva týdny jsem mezi učením pravidelně trávila na stránkách Cinestaru a netrpělivě vyhlížela premiéru. V úterý jsem se konečně dočkala a plná nadšení a eufórie ze splněné zkoušky vyrazila. A... vůbec jsem nebyla zklamaná.

Většinou mám ve zvyku u filmů, které se mi opravdu líbily začínat nevýhodamí, a tak to tedy dodržím i nyní. No... vím, že Resident Evil mívá ve zvyku začínat o hodný kus dál, než kde skončil předchozí díl, ale přeci jen po vyostřeném konci předchozího dílu mne začátek opravdu zklamal. Alice se probírá uprostřed trosek bývalého Washingtonu, D. C. a opět zcela sama. Co se stalo s jejími přáteli a "dcerou" je pouze zlehka naznačeno a zbytek nám nezbývá než si domyslet. Zrovna u té zápletky s dítětem jsem si úplně nebyla jistá a doufala jsem, že ji tvůrci správně využijí v následujících dílech, jenže bohužel. Stejně tak i bratr Claire. Nevím, ale i když bratra delší dobu nevidíte, stejně by vás jeho smrt určitým způsobem ovlivnila. Jenže... tady nic. Další výtku berte jako poznámku pod čarou, jelikož to ani tak nelze brát jako nevýhodu filmu, ale jako spíš moji blbost... nebo spíš neschopnost zapamatovat si obličeje. Díky tomu jsem občas tápala mezi postavami a určite wow momenty pro mě správně nevyzněly. Nicméně tím bych svoji kritiku zakončila a vrhla se na to hlavní - na výhody.

Přiznávám, že původně jsem měla na seznamu nevýhod i klasické klišé ohledně identity zrádců - vždy "ten největší klaďas/sympaťák". Nicméně Alice tohle naprosto zabila.

"Jak jsi věděla, že jsem to já?"
"Jsi naživu."

Ano, tato hláška mě dokáže pobavit i dnes. Byla krásně vystižena podstata bezpočty filmů a zároveň se tak povedlo zachránit jedno obrovské ALE a přeměnit ho v jednu z nejvtipnějších (pravděpodobně asi i jedinou) scén. Ale hlavní věcí, kterou bych opravdu vyzdvihla, je podobnost mezi první dílem Residenta a Poslední kapitolou, a to jak stylem, tak i propojením děje. Ačkoliv někomu může připadat návrat Alice do Úlu jako klišé, v rámci děje se jedná o logický krok a pěkné a důstojné zakončení celé série. Dočkáte se opět kvalitních lekaček, ponuré atmosféry a bezpočtu scény ve stylu: "Proč tam sakra lezeš, vždyť tam něco číhá." Upřímně přiznávám, že jsem půlku filmu strávila přilepená na přítele (dle jeho názoru třičtvrtě) a byla napnutá jak kšandy. Pokud by na mě některý z těch posměváčků za námi (ten smích vážně nešel přeslechnout) v tu chvíli bafl, asi bych regulérně zařvala a s brekem utekla ze sálu. Naštěstí se tak nestalo a mohla jsem si vychutnat "klidnější" části filmu. Nechci moc spoilerovat (a zatěžovat ruce), ale závěr se opravdu povedl. Odhalení celého zrůdného obsahu původu apokalypsy bylo opravdu skvělé a zároveň i výborně vysvětlilo jistou scénu z prvního dílu, která mi dodnes neseděla. Bohužel mi tak trochu nezapadalo do konceptu chování Rudé královny v předchozím díle. Ano, svým způsobem bylo logické, ale ten zvrat byl trochu... zvláštní. Nicméně změna v Poslední kapitole je dobře vysvětlena a to je hlavní. Závěrečná scéna v Úlu pak byla opravdu dojemná a její propojení s Alice... ano, opravdu jsem u "béčkového" hororu měla slzy v očích.

Celkově bych tedy řekla, že Resident Evil: Poslední kapitola je opravdu vydařený film. Pokud se vám líbila jednička, budete spokojení, protože přesně to samé vám dává i závěrečný díl série... skvělé efekty, lekačky, zajímavé příšery a velice zdatná hlavní hrdinka. Přidejte navíc rozšíření genetických experimentů a dovysvětlení původu viru a budete mít důstojný konec jedné skvělé série. A ačkoliv konec všichni tušíme a zoufale po něm toužíme, na závěr bych jen dodala - boj nikdy nekončí a nic není tak růžové, jak by se mohlo zdát.

Resident Evil: Last Chapter by SeyHL

Fantastická zvířata a kde je najít

19. listopadu 2016 v 11:26 | Lindsey
"Newt Scamander přichází do New Yorku se svým záhadným kufříkem, ve kterém se nachází obrovská sbírka vzácných magických tvorů z jeho cest kolem světa. Co se může stát, když se nadaný britský kouzelník vydá do Ameriky a jeho zvířata (některá i trochu nebezpečná) uniknou z kufříku?"

Celá ta mánie kolem Fantastických zvířat mě po většinu času míjela. Ovšem zlom nastal někdy kolem září, října, kdy se v kinech začaly objevovat první trailery. Ty mne opravdu navnadily a stejně tak i kladné hodnocení na moviezone.cz a nakonec jsem se na film neskutečně těšila. A jak to tedy dopadlo?

Začátek byl velmi nadějný. Temné, děsivé, tajemné... ten náznak paniky proudící z Grindewaldovy možné přítomnosti byl přímo hmatatelný. Ačkoliv byla identita druhého největšího černokněžníka všech dob byla jasná na první pohled, přesto jsem měla obrovskou chuť následovat ho dál. A jak se střídá temná atmosféra mezi Novými Salemovci a veselými scénkami s Mlokovými zvířaty, začínám mít pocit, že jde o něco mnohem většího. Jenže... ono nejde.

Celá dějová linka kolem zvířat je dobře zpracovaná. Doopravdy začnete soucítit s Mlokem a není vůbec těžké si představit, že by jim lidé dokázali ublížit. Queenie je opravdu rozkošná a společně s Jacobem Kowalskim si skvěle padnou do noty. A nahlédnout mezi americké kouzelníky? Skvělý nápad. Celkově z celého příběhu je cítit pero Rowlingové. Jenže mi u toho chybí jedna důležitá věc, kterou Harry Potter měl a zvířata nemají... totiž hloubka. Obscurus vypadá opravdu děsivě a pomáhá nám rozšířit si obraz o temné magii, jenže žádnou opravdovou podstatu nemá. Těch pár scén s ním je opravdu děsivých (na svět Harryho Pottera), jenže to je asi tak vše. Možná bych nad tím dokázala přimhouřit oko, kdyby se jednalo o pouhý dodatečný film, jenže tady má jít o další sérii. Sérii uzavřených příběhů? To malinké otevřené okénko k dalšímu dílu mi opravdu nestačilo.

Další kapitolou samo pro sebe byl výskyt Grindewalda. Jak již bylo mnohokrát zmíněno, Grindewald byl opravdu mocný černokněžník a definitivně přemoci ho dokázal pouze sám Brumbál. A na svoji sílu toho tedy moc nepředvedl. Nejen že se nedozvíme, o co mu celý film vlastně šlo, ale nakonec je velice rychle dopaden pomocí kouzelného tvora. A tady kariéra našeho druhé největšího černokněžníka všech dob končí. Přidejte navíc velice neuspokojivé obsazení, kterému odmítám věřit, a tragédii máme na světě.

Takže ano. Na moviezone.cz sice můžou zvířata velebit do nebes kvůli jeho jednorázovému nádechu, jenže právě proto ho já budu kritizovat. Je fajn, že se Rowlingová vrátila ke kořenům, když zjistila, že detektivky moc psát neumí, jenže to se bohužel projevilo i tady. Naprosté nevyužití temné stránky kouzelnického světa nespraví ani desetinásobek rozkošných, byť mnohdy nebezpečných, mazlíčků Mloka. Určitý náznak o ději dalšího dílu jsme obdrželi, nicméně doufám, že pokud to tak opravdu bude, pak lépe zpracované. Celkově bych tedy i přes zajímavé nápady, příjemné postavy, skvělé triky a zábavné scény označila film za velké zklamání. Vážně jsem čekala víc.

P. S.: Na okraj bych přidala místy hodně nekvalitní kameru. Rozmazané záběry během útoků Obscura nejsou opravdu příjemné pro oči a mám z nich pocit, že tyto scény byly cíleny především pro 3D.

• KNIŽNÍ PŘEDLOHA » J. K. Rowling • Fantastická zvířata a kde je najít
• TRAILERY » COMIC-CON TRAILERFINAL TRAILER